Säffle Rotaryklubb

Grundades fredag 2 juni 1944
Klubb 13135 - Distrikt 2360 - Charternummer

Säffle Rotaryklubb
bildades i mars 1944, på initiativ av Elov Tengblad, Hilding Eriksson och Eric Uhler.
Chartermedlemmarna var 28 till antalet, och den första styrelsen hade följande sammansättning:
rektor Eric Uhler, president, överläkare Lars Dahlgren, vice president, landsfiskal Hilding Eriksson, sekreterare, förvaltare Olof Sävö, biträdande sekreterare, kamrer Sven Karsberg, kassaförvaltare, köpman Bror J. Carlzon, klubbmästare, samt disponent Christian Storjohann, övrig ledamot.

Möteslokal blev från början Hotell Royal, och här träffas klubben än idag, även om den ursprungliga byggnaden ersatts av det modernare Comfort Hotel Royal, efter en förödande brand våren 1977.
Bilder på chartermedlemmarna finns i Bibliotek/Dokument/Medlemshistorik. I samma mapp finns också det ursprungliga klubbcertifikatet, undertecknat av Rotary Internationals president Charles L. Wheeler.
Ta också gärna en titt på de Rotaryvimplar från världens alla hörn, som klubben samlat på sig under årens lopp. Arbetet med att dokumentera dessa har gjorts av Leif och Lena Bruce.

Aktiva medlemmar 33
- Herrar 28